Repair Café

De frivillige i repair caféen kalder sig for ”fixere” og har som mål at reparere ting og sager, der er slidte eller gået i stykker. Formålet er at reducere overforbrug og gøre op med ”brug-og-smid-væk”-kulturen.

Billede af repair cafe Danmark

I februar 2023 startede Repair Café Brande op og i marts 2024 fulgte Repair Café Ikast trop.

Hvis genstanden kan repareres og på den måde få længere levetid, er det til gavn for både ejeren og miljøet, da det giver mindre skrot. ”Fixerne” har værktøjet og erfaringen, da de har prøvet at ”genoplive” mange forskellige ting. De er dog ikke professionelle og påtager sig derfor ikke ansvaret for eventuelle fejl på reparationer eller ødelagte produkter.

Alle reparationer er gratis, men eventuelle reservedele skal gæsten selv betale. Der vil dog være mulighed for at få hjælp til både at finde og bestille det nødvendige.

Eksempler på hvad der kan hjælpes med: Ting, der skal loddes, limes eller skrues sammen. Små husholdningsapparater, ure, radioer, støvsugere, legetøj, smykker og lignende samt reparation af tøj, dog ikke større projekter som fx at skifte en lynlås.

Vi kan altid bruge fingersnilde mænd og kvinder i deres bedste alder, så har du tid til, interesse for og erfaring med at give defekte ting en ny chance, er du velkommen til at lægge vejen forbi og få en snak med de frivillige i en af vores repair caféer.

Åbningstider:

Brande Bibliotek: 1. torsdag i måneden kl. 14-17.

Ikast Bibliotek: 2. fredag i måneden kl. 14-16.

Hold dig opdateret via bibliotekets kalender.

Repair Café Ikast er opstået i samarbejde med Ældre Sagen og Aktivitetshuset i Ikast.