Verdensmål på biblioteket

FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling

Verdensmål på biblioteket

Ikast-Brande Bibliotek blev verdensmålscertificeret gennem Chora 2030 i sommeren 2023. Det forpligter os til at arbejde med formidling af FN’s 17 verdensmål. Vi udbyder derfor en bred vifte af arrangementer, aktiviteter og udstillinger med forskellige verdensmål som tema for at gøre borgerne i Ikast-Brande Kommune klogere på, hvordan vi som borgere selv kan være med til at gøre en forskel i forbindelse med mange af de 17 verdensmål. Hold derfor øje med arrangementer og andre aktiviteter på hjemmesiden.

Ikast-Brande Bibliotek deltager i UGE17, som er Folkebibliotekernes verdensmålsuge. Ugen blev afholdt for første gang i 2023, og er et tilbagevendende årligt koncept med fokus på folkelig forankring, borgerinddragelse og oplysning om FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling. Der vil være lokale events på og måske også uden for bibliotekerne i Ikast-Brande Kommune. Det kan være i form af foredrag, workshops, tøjbyttemarked, klimahandledag med fællesspisning af klimaglad mad og andre bæredygtige eller verdensmålsrelaterede aktiviteter. Men der kan også være fælles events, som afholdes andre steder i landet og streames eller filmes til visning på de lokale biblioteker. Hold øje med arrangementer og andre aktiviteter på hjemmesiden op til uge 17.

Ikast-Brande Bibliotek har også deltaget i projektet SAMMEN OM VERDENSMÅL, som havde det formål at involvere den ældre generation både socialt, men også i frivilligt arbejde med forskellige projekter, der hører ind und verdensmålene. En af de ting, der kom ud af projektet, er opstarten af Repair Caféer på først Brande Bibliotek og siden på Ikast Bibliotek.