Voksenarrangementer

"Berlin brænder" foredrag af Tom-Buk-Swienty

Foredraget er baseret på Tom Buk-Swientys helt nye bog : “Berlin brænder” der er skrevet på baggrund af øjenvidne-beretninger af Paul E. Stemann fra Berlingske Tidende og Arild Hvidtfeldt fra Socialdemokraten.
Billet: 110 DKK
Bibliotek
Ikast Bibliotek

Grønnegade 25
7430 Ikast
Danmark

De to journalister havde været udstationeret i Hitler-Tysklands hovedstad de sidste år af 2. Verdenskrig og oplevede på tæt hold de allieredes rædselsvækkende bombetogter, russernes indtog og Berlins endegyldige fald. De skrev udførligt om det, de så, og deres øjenvidneskildringer hører til de mest mangefacetterede og fascinerende beretninger, der findes om krigsårene i den tyske hovedstad. Dele af materialet bag bogen har aldrig tidligere været benyttet af danske historikere.

Stemanns upublicerede erindringer har ligget i arkiverne på Imperial War Museum i London, Hvidtfeldts materiale har befundet sig i et privatarkiv.

I bogen indgår også en ung dansk diplomat, Frederik Holck Coldings private breve, som hidtil har været klausulerede.