Hjælp! Jeg skal skrive opgave

Få hjælp og gode råd fra dit bibliotek til din opgave

Inden du går i gang med at skrive, kan det være en idé at tjekke siderne.

Materialer på biblioteket
Lån materialer på dit lokale bibliotek eller bestil materialer fra alle danske biblioteker. Enkelt og nemt. Bruger bibliotekets hjemmeside eller bibliotek.dk

Det er altid en god idé at starte din søgning her på siden. Søg i søgefeltet øverst på siden.
Hvis du stadigvæk ikke kan finde det du leder efter her, så kan du gå videre til den landsdækkende Bibliotek.dk. Du er også velkomment til at skrive til bookenbibliotekar@ikast-brande.dk

Brug de digitale tilbud

Biblioteket giver dig adgang til mange databaser, hvor du kan finde kilder og artikler af høj kvalitet - og ikke nødvendigvis noget, du kan finde på Google. Skriver du i historiefag, kan du med fordel slå dit emne op i Danmarkshistorien.

Europa World Plus er til dig, der skal bruge statistikker. Denne database samler nemlig en masse statistik om næsten alle verdens lande, fra befolkningstal til økonomi, skovarealer, mm. Databasen opdateres jævnligt. Officielle danske statistikker finder du på Danmarks Statistik.

Skriver du i danskfaget kan vi anbefale at du giver Forfatterweb et kig, hvor du kan finde et væld af forfatterportrætter. Litteratursiden giver dig også adgang til mange litteraturanalyser, anmeldelser og interviews.

Hvis du skal bruge naturvidenskabelig information så kig på Gale in Context: ScienceVidenskab.dk kan også anbefales.

eReolen er dit digitale bibliotek. Udover skønlitterære romaner kan du også finde fagbøger som e-bøger og lydbøger, der dækker mange forskellige fag.

eReolen Global er magen til eReolen, men med engelske e-bøger og lydbøger. Ebook Central Plus indeholder en masse digitale fagbøger på engelsk, og er derfor også særdeles anbefalelsesværdig at kigge på.

Skal du bruge danske avisartikler, kan du via Infomedia, Mediestream og bibliotek.dk få adgang til en del

Lav en logbog over dine søgninger

Vil du undgå at lave den samme søgning to gange, så husk at lave din egen logbog, hvori du kan skrive hvilke hjemmesider, du har undersøgt, hvilke emneord du har brugt, hvor mange svar du fik og hvornår du har lavet søgningen. Du vil spare dig for en masse tid og bevare overblikket på denne måde.

Brug biblioteket

Hvis du har bopæl i en anden kommune end Ikast-Brande Kommune, er det biblioteket i din bopælskommunes digitale ressourcer, du har adgang til. Du skal derfor være oprettet som låner hos biblioteket i din bopælskommune, hvis du skal have adgang til disse.

God fornøjelse med opgaveskrivningen!

Vi har samlet nogle kilder der kunne være relevante